بررسی ریل آسانسور
بررسی ریل آسانسور

ریل آسانسور یکی از مهم ترین قطعات آسانسور در هنگام نصب و راه اندازی به شمار می رود و به همین دلیل است که در زمان خرید بررسی ریل آسانسور نباید بی اهمیت باشید ، زیرا این قطعه تاثیر مستقیمی بر ایمنی کلی آسانسور و آسایش سرنشینان آن دارد و از طرف دیگر، تنوع بالای تولید کنندگان و وجود انواع ریل آسانسور در بازار ، ممکن است شما را در هنگام خرید کمی گیج کند. به همین دلیل است که با آشنایی از کارایی انواع ریل آسانسور می توانید تصمیم بهتری در انتخاب ریل آسانسور داشته باشید.

 

 

بررسی ریل آسانسور بر اساس دسته بندی آن

ریل آسانسور نیز مانند سایر قطعات آسانسور دارای دسته بندی می باشند که از نظر فنی با هم فرق دارند و در ادامه به تفاوت انواع ریل سرد و گرم و ماشین کاری شده و غیره می پردازیم.

 

تفاوت ریل آسانسور سرد و گرم

ریل های آسانسور یکی از مهم ترین قطعات تشکیل دهندهٔ آسانسور هستند. این قطعات وظیفه هدایت کابین آسانسور را بر عهده دارند و از ایمنی آسانسور نقش مهمی ایفا می کنند.

ریل های آسانسور معمولاً به دو شکل سرد و گرم در بازار عرضه می شوند. تفاوت این دو نوع ریل در نوع ساخت آن ها است. ریل های مدل T5 و T9 به روش نورد گرم ساخته می شوند اما در مقابل، ریل های T16 و T125 به روش نورد سخت یا سرد طراحی و تولید می شوند.

 

قیمت ریل آسانسور گرم

 

بررسی ریل آسانسور گرم

ریل های آسانسور گرم با استفاده از روش نورد گرم ساخته می شوند. در این روش، شمش فولادی در دمای بالای 800 تا 1100 درجه سانتی گراد قرار می گیرد و سپس از بین غلطک هایی عبور می کند تا به شکل مورد نظر میرسد . همچنین ریل آسانسور گرم و سرد دارای ویژگی هایی می باشد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

 

ریل آسانسور گرم چه مزایای دارند

  • مقاومت بالا در برابر خمیدگی
  • استحکام بالا
  • عمر طولانی

 

ریل آسانسور گرم چه معایبی دارند

  • قیمت بالاتر نسبت به ریل های سرد
  • نیاز به عملیات حرارتی پس از ساخت
  • ریل های آسانسور سرد
  • ریل آسانسور گرم در دمای بالای 800 تا 1100 درجه سانتی گراد قرار می گیرد و سپس از بین غلطک هایی عبور می کند

 

 

قیمت ریل آسانسور سرد

 

بررسی ریل آسانسور سرد

ریل آسانسور سرد یکی از مهم  ترین قطعات تشکیل  دهنده آسانسور است که این قطعات وظیفه هدایت کابین آسانسور را بر عهده دارند و از نظر ایمنی آسانسور نقش مهمی ایفا می  کنند ، ریل های آسانسور سرد با استفاده از روش نورد سرد ساخته می  شوند  در این روش شمش فولادی در دمای معمولی 20 الی 25 سانتی گراد قرار می  گیرد و سپس از بین غلطک  هایی عبور می  کند تا به شکل مورد نظر برسد.

 

ریل آسانسور سرد چه مزایای دارند

  • قیمت پایین تر نسبت به ریل های گرم
  • نیاز به عملیات حرارتی پس از ساخت ندارند
  • ریل آسانسور سرد با استفاده از روش نورد سرد ساخته می شوند. در این روش، شمش فولادی در دمای اتاق قرار می گیرد و سپس از بین غلطک هایی عبور می کند تا به شکل مورد نظر برسد.

 

ریل آسانسور سرد چه معایبی دارند

  • مقاومت کمتر در برابر خمیدگی
  • استحکام کمتر
  • عمر کوتاه تر

 

بررسی و انتخاب نوع ریل آسانسور قبل از خرید قطعات

انتخاب نوع ریل آسانسور باید با توجه به شرایط و نیازهای پروژه انجام شود در صورتی که آسانسور باید در شرایط سخت و دشوار کار کند بهتر است از ریل های آسانسور گرم استفاده کنید چرا که این ریل ها مقاومت و استحکام بالایی دارند و می توانند در برابر خمیدگی و آسیب های احتمالی مقاومت کنند.

در صورتی که آسانسور در شرایط عادی و معمولی کار کند، استفاده از ریل های آسانسور سرد نیز می تواند گزینهٔ مناسبی باشد. این ریل ها قیمت پایین تری دارند و نیاز به عملیات حرارتی پس از ساخت ندارند. در ادامه می توانید جدولی کامل از بررسی ریل آسانسور گرم و سرد ارائه شده است.

 

ویژگی ریل آسانسور گرم ریل آسانسور سرد
روش ساخت نورد گرم نورد سرد
دمای ساخت بالا (800 تا 1100 درجه سانتی گراد) پایین (دمای اتاق)
مقاومت در برابر خمیدگی بالا پایین تر
استحکام بالا پایین تر
عمر طولانی تر کوتاه تر
قیمت بالاتر پایین تر
نیاز به عملیات حرارتی بله خیر

 

 

بررسی ریل آسانسور ماشین کاری شده

 

بررسی ریل آسانسور ماشین کاری

ریل آسانسور ماشین کاری شده یکی از انواع ریل آسانسور است که با استفاده از روش ماشین کاری ساخته می شود و در این روش شمش فولادی در ابتدا به شکل مورد نظر نورد می شود و سپس توسط ماشین های  CNC ، عملیات ماشین کاری را روی آن انجام می شود .

ریل آسانسور ماشین کاری شده معمولاً از فولاد با کیفیت ساخته می شود و این ریل ها دارای سطحی صاف و صیقلی هستند و همچنین دارای شیارهای مخصوصی هستند که از لغزش کابین آسانسور جلوگیری می کنند. این نوع ریل آسانسور در انواع مقاطع مختلف تولید می شود که به شکل زیر است.

  • مقطع T
  • مقطع L
  • مقطع U

 

ریل ماشین کاری چه مزایای دارد

  • دقت و کیفیت بالا
  • مقاومت و استحکام بالا
  • عمر طولانی
  • دقت و کیفیت بالا
  • مقاومت و استحکام بالا

 

ریل ماشین کاری چه معایبی دارد

  • قیمت بالاتر نسبت به ریل های نورد
  • ویژگی های ریل ماشین کاری

 

چرا انتخاب ریل آسانسور ماشین کاری شده بهتر است

انتخاب ریل آسانسور ماشین کاری باید با توجه به شرایط و نیازهای پروژه انجام شود و در صورتی که آسانسور باید در شرایط سخت و دشوار کار کند ، استفاده از ریل ماشین کاری توصیه می شود . این نوع از ریل آسانسور مقاومت و استحکام بالایی دارند و می توانند در برابر خمیدگی و آسیب های احتمالی مقاومت کنند.

در صورتی که آسانسور در شرایط عادی و حداکثر 6 طبقه کار کند استفاده از ریل آسانسور نورد سرد نیز می تواند گزینهٔ مناسبی باشد و از نظر خرید نیز قیمت پایین تری دارند و نیاز به عملیات حرارتی پس از ساخت ندارند.

 

بررسی انواع ابعاد استاندارد ریل آسانسور

در این بخش برخی از ابعاد ریل آسانسور را که در پروژه های ساختمانی استفاده می شوند را با ذکر کارایی آن برای شما مشتریان می گوییم تا از انواع ابعاد ریل آسانسور و کارایی مفید آن در تعداد طبقه متناسب با ساختمان آگاه شوید.

 

بررسی ریل آسانسور T5

ریل آسانسور T5 دارای مقطعی شبیه به حرف T است و این ریل ها دارای سطحی صاف و صیقلی هستند و همچنین دارای شیارهای مخصوصی هستند که از لغزش کابین آسانسور جلوگیری می کنند. ریل آسانسور T5 معمولاً برای آسانسورهایی با ظرفیت 4 تا 8 نفر استفاده می شود و دارای مقاومت و استحکام بالایی هستند و می توانند در برابر خمیدگی و آسیب های احتمالی مقاومت کنند.

 

بررسی ریل آسانسور  T9

ریل آسانسور تی 9 در ساختمان هایی که آسانسور شان از 2 طبقه تا بیش از 10 طبقه می باشند مورد استفاده قرار می گیرد که معمولا جهت ارتقاء سطح کیفیت بیشتر آسانسور از ریل آسانسور تی 9 استفاده می کنند و با روش ساخت نورد و کشش سرد تهیه می شود. در این صورت استفاده از ریل آسانسور با مقاومت بالا و استحکام بالا یکی از مهم ترین عامل در سیستم راه اندازی آسانسور می باشد.

 

بررسی ریل آسانسور T16

ریل آسانسور تی 16 توسط شرکت های معتبر ایرانی و خارجی در بازار عرضه شده و یکی دیگر از نمونه های ریل آسانسور است که فروش زیادی در بازار دارد. کابین آسانسورهایی با ظرفیت بین 8 تا 12 نفر از ریل آسانسور T16 استفاده می کنند تا فشار بار و ضربات حرکت کابین آسانسور را تحمل کنند .

 

 

اشتراک گذاری